Wij bieden vanuit GGz Centraal ook consultatie. Dat gebeurt meestal tijdens samenwerking in de buurt (bijvoorbeeld bij overleggen aan wijktafels /casuïstiek tafels/ etc.). Maar wij hebben ook – tijdens kantooruren – in alle regio’s een telefonisch spreekuur voor vragen die wat meer vooruit gepland kunnen worden.

Tijdens dit spreekuur zijn medewerkers beschikbaar die goed op de hoogte zijn van de sociale voorzieningen in uw regio.

Consultatiespreekuren per regio

Veluwe & Veluwe Vallei

FACT Ermelo maandag en donderdag 13.30 – 14.30 uur 0341-566911
FACT Harderwijk maandag, woensdag en donderdag 09.30 – 10.30 uur 0341-566911

Eemland

FACT Soest/Baarn maandag 08.30 – 10.00 uur 033-4609583
FACT Stadskern dinsdag 08.30 – 10.00 uur 033-4609583
FACT Oost woensdag 08.30 – 10.00 uur 033-4609583
FACT Noord donderdag 08.30 – 10.00 uur 033-4609583
FACT Zuid vrijdag 08.30 – 10.00 uur 033-4609583

Flevoland

Gebiedsteams Flevoland maandag t/m donderdag 12.00 – 14.00 uur 036-8689481

Gooi en Vechtstreek

FACT Gooise Meren / Weesp dinsdag 10.30 – 12.00 uur 035-6557555
FACT Hilversum /Wijdemeren
(team 2)
woensdag 10.30 – 12.00 uur  035-6557555
FACT Huizen BEL-gemeenten donderdag 10.30 – 12.00 uur  035-6557555
FACT Hilversum / Wijdemeren
(team 1)
vrijdag 10.30 – 12.00 uur  035-6557555

Wat valt wel en niet onder consultatiefunctie sociaal domein?

De ‘leidraad consultatiefunctie ggz voor het sociaal domein >‘ geeft duidelijke richtlijnen over wat wel en niet als consultatie geldt. Het gaat om consultatievragen over volwassen burgers (18+) die geen zorg krijgen van GGz Centraal.

Voor consultatievragen over jeugdigen (18-) kunnen afspraken gemaakt worden binnen de gebruikelijke regionale of gemeentelijk jeugdzorgcontracten.

Hieronder vindt u een kort overzicht van wat wel en niet onder deze specifieke consultatiefunctie sociaal domein valt:

De consultatie gaat over diagnostische vragen, advies over de aanpak van behandeling of begeleiding, preventie van terugval, of hoe om te gaan met een burger die mogelijk een (psychiatrische) zorgvraag heeft. Het gaat om:

  • Advies van GGZ-experts voor burgers met psychische problemen die niet (meer) in zorg zijn bij de GGZ
  • Burgers die alleen bij de huisarts en/of POH GGZ in zorg zijn of begeleiding krijgen vanuit het sociaal domein, waarbij GGZ-advies zwaardere zorg kan voorkomen
  • Wijkteams die advies nodig hebben over passende zorg voor een burger (geen bemoeizorg)

Let op: er wordt geen gebruik gemaakt van informatie uit dossiers van uitgeschreven patiënten. Dit mogen wij ook niet doen vanuit de AVG-regels. Het advies is voor burgers die niet bij GGZ Centraal in zorg zijn. Wij maken geen dossier aan en registreren alleen dat er een consultatievraag is ingediend vanuit een bepaalde gemeente, zonder inhoudelijk verslag.

  • overleg tussen collega’s over ingeschreven patiënten
  • Overleg over zorgmijders die naar zorg geleid moeten worden (bemoeizorg/OGGZ). Bemoeizorg valt onder andere afspraken met de gemeente en wordt door de gemeente betaald.
  • Bestaande samenwerkingsafspraken onder de WMO. Deze afsprakengaan over medewerkers die voor een aantal uren vast onderdeel zijn van het team en helpen het team met hun expertise. Deze afspraken blijven bestaan en vallen niet onder de consultatiefunctie. Als het nodig is kunnen regionale afspraken worden getoetst aan de leidraad om consultatie goed in te zetten. De consultatiefunctie sociaal domein richt zich op de doelgroep en activiteiten zoals beschreven in de leidraad.

De consultatiefunctie is bedoeld voor het sociaal domein in de regio. Gemeente en partijen die door hen zijn gecontracteerd binnen het sociaal domein kunnen consultatie aanvragen.

Wij bieden consultatie aan met verschillende deskundigen, zoals SPV‘en, verpleegkundigen, begeleiders, (klinisch) psychologen, psychiaters en artsen. Bij wijk- of casuïstiek tafels nemen soms psychiaters of klinisch psychologen deel. Voor planbare telefonische consultatie zetten wij vooral SPV’en en verpleegkundigen in.

De professional die het advies geeft, is verantwoordelijk voor de inhoud. Het advies is gebaseerd op de informatie die de consultatievrager heeft gegeven. Bij twijfel zullen wij adviseren de burger via de reguliere route (bijvoorbeeld de huisarts) aan te melden.

Als consultatievrager beoordeelt of het advies voldoende is. Is het advies niet voldoende? Dan raden wij u aan om de burger via de reguliere (huisarts) route aan te melden voor zorg.

Kan uw consultatievraag niet wachten tot het reguliere spreekuur?

Dan kunt u deze tijdens kantooruren stellen via de bekende kanalen. Houd er rekening mee dat er dan misschien minder tijd is om de consultatievraag meteen op te pakken en dat er toch een vervolgafspraak gemaakt kan worden.

Heeft u buiten kantooruren een acute consultatievraag? Dan kunt u bellen naar een centraal punt bij GGz Centraal, 0341-566911. U kunt dan vragen naar de triage voor consultatie. De centrale verbindt u vervolgens door. De medewerker die u aan de lijn krijgt heeft misschien niet alle details van de sociale kaart van uw regio, maar kan u wel advies geven om te voorkomen dat een (sub)acute situatie erger wordt.

Gaat het om een psychiatrische crisis?
Dan is het belangrijk om de GGZ crisisdienst via de bekende route te bellen.

Let op: bij consultatie in het sociale domein heeft GGz Centraal alleen contact met de persoon die de consultatie aanvraagt vanuit het sociale domein. Er is geen direct contact met de burger voor wie consultatie wordt gevraagd.