Na een jaar als aspirant lid van the International Cognitive Analytic Therapy Association (ICATA) is er in de executive meeting van 18-02-2025 besloten dat CAT-NL volwaardig lid is. Anneke Gielen, Renske Haalboom en Christel Hessels van CAT-NL staan stil bij dit heuglijke besluit.
Waarom is dit belangrijk?
Renske Haalboom: CAT is in 2016 gelanceerd in Nederland vanuit het Expertisecentrum Vroege Interventie HYPE. CAT is een geïntegreerd, tijdsgelimiteerd en relationeel model. Deze therapie staat al jaren stevig in andere landen, maar was destijds in Nederland nog nieuw. Inmiddels is CAT opgenomen in de Nederlandse multidisciplinaire richtlijn persoonlijkheidsstoornissen.
We bieden scholing en sinds 2024 is er een psychotherapieregister waarin therapeuten in CAT geregistreerd kunnen worden als zij voldoen aan de eisen. Met dit besluit is er erkenning dat we voldoen aan de internationale richtlijnen voor scholing en registratie, wat een belangrijke kwaliteitsborging voor ons werk betekent.

Wat betekent dit voor de Nederlandse scholing in CAT?
Anneke Gielen: Nadat de eerste CAT-practitioners en supervisoren geschoold zijn via opleiding vanuit het buitenland (Australië en het Verenigd Koninkrijk), bieden wij de scholing in CAT binnen Nederland. Dit is belangrijk omdat er een sterke behoefte is aan evidence-based psychotherapie die meer kortdurend is, waarvan we verwachten dat deze de komende jaren alleen meer sterker zal worden. Hier dragen wij vanuit CAT-NL graag aan bij.
Wat zijn toekomstplannen voor CAT-NL?
Christel Hessels: Met deze erkenning op zak bouwen we graag verder aan onze opleiding. Allereerst hebben we hiermee de kans om onze opleiding te blijven toetsen aan het competentieprofiel van cognitieve analytische therapie, zoals beschreven vanuit ICATA. Daarnaast kunnen we binnen ICATA meedenken in hoe we de scholing in CAT kunnen inbedden in de bestaande opleidingen, waarbij de Nederlandse scholing van professionals goed geborgd is.
Tenslotte geeft dit mooie kansen voor internationale samenwerking. Zo bieden we binnen onze scholing elk jaar een tweedaagse training van een internationale CAT docent. Daarnaast zie ik kansen om ook stappen te zetten in het nadenken over wetenschappelijk onderzoek, om zo beter te onderbouwen welke aspecten in tijdgelimiteerde psychotherapie werkzaam zijn.