Iedereen heeft een persoonlijkheid. De persoonlijkheid bepaalt onder andere hoe iemand naar zichzelf kijkt, met emoties omgaat en hoe het contact met anderen verloopt. Sommige mensen ervaren hierin problemen. Zij zijn bijvoorbeeld erg perfectionistisch, voelen zich gauw afgewezen, denken niet al te positief over zichzelf, hebben moeite om met emoties om te gaan of zich te beheersen, stellen zich afhankelijk op ten opzichte van anderen of zijn heel gevoelig voor kritiek.

Als deze problemen voor lange tijd en hardnekkig aanwezig zijn en u hierdoor problemen krijgt op verschillende levensgebieden (denk o.a. aan relaties en werk), dan spreken we van een persoonlijkheidsstoornis. Dit komt bij ongeveer 8% van de mensen voor. Vaak hebben mensen met een persoonlijkheidsstoornis ook andere psychische klachten. Zoals angstklachten, depressieve klachten en klachten als gevolg van een ingrijpende gebeurtenis.

Hoe ontstaat een persoonlijkheidsstoornis?

Een persoonlijkheidsstoornis ontstaat niet van de één op de andere dag. We weten dat er zelden één oorzaak is, maar dat er vaak meer factoren een rol spelen die kunnen leiden tot een persoonlijkheidsstoornis. Denk hierbij aan erfelijke factoren, (emotionele) onveiligheid in uw kindertijd en negatieve levenservaringen.

Wat is eraan te doen?

De eerste keuze voor behandeling bij een persoonlijkheidsstoornis is psychotherapie. Psychotherapie is een gesprekstherapie waarin u werkt aan het verminderen van of beter om kunnen gaan met uw klachten of patronen. Ook het krijgen van grip op uw leven kan een doel zijn. Psychotherapie is een proces dat met ups en downs kan gaan. Het kost tijd. Er zijn geen medicijnen om een persoonlijkheidsstoornis te behandelen. Wel kunnen medicijnen tijdelijk helpen tegen bijkomende klachten, zoals angst- en depressieve klachten of slaapproblemen.

Op onze afdeling geven wij de behandeling in groepsvorm, tenzij u en uw behandelaar denken dat individuele behandeling beter past om uw doelen te bereiken. Groepsbehandeling blijkt voor veel cliënten namelijk de beste behandelresultaten op te leveren. In de groep zitten mensen met soortgelijke problemen. Op basis van de voortdurende aanwezigheid van de problemen en de belemmeringen die de klachten vormen voor uw dagelijks leven, besluiten we samen met u hoe intensief de behandeling zal zijn. Dit kan verschillen van één keer per 2 weken tot 3 dagen per week.

Hiervoor opgeleide en geregistreerde behandelaren geven de behandeling. Dit zijn o.a. psychologen, psychiaters, gespecialiseerde verpleegkundigen, vaktherapeuten en collega’s in opleiding hiertoe. Wij bieden o.a. Schematherapie (SFT), Mentaliseren Bevorderende Therapie (MBT) en Dialectische Gedragstherapie (DGT). Daarnaast is er emotieregulatie vaardigheidstraining (VERS) en helpen we u om traumatische ervaringen te verwerken.
Wij zetten vaktherapie (beeldende therapie, psychodramatherapie, muziektherapie, psychomotore therapie) in als we denken dat het helpend voor u is om te leren door te doen en te ervaren. We hebben ook een aanvullend online behandelaanbod.

Binnen het behandelprogramma persoonlijkheidsstoornissen kunnen we meer behandelingen combineren. U besluit samen met uw behandelaar welke behandeling het beste bij u past.

Wij bieden specialistische behandeling voor mensen met aanhoudende en/of ernstige persoonlijkheidsproblemen, waarvoor u bijvoorbeeld al eerdere behandeling(en) heeft gevolgd. We zijn er voor mensen van 18 tot 65 jaar. Voor het slagen van de behandeling is het belangrijk dat u gemotiveerd bent om aan uzelf te werken. U wilt zich bijvoorbeeld anders kunnen opstellen of op een andere manier over bepaalde zaken leren denken en voelen.

Als u een persoonlijkheidsstoornis heeft, is dat ook van invloed op het leven van uw naasten. Daarom betrekken we hen ook graag bij de behandeling. Dit doen we alleen in overleg met u.

Als u bent aangemeld, belt onze zorgadministratie u om een eerste gesprek (intakegesprek) te plannen. De wachttijd tot intake wisselt. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen kan deze korter of soms langer dan gemiddeld zijn.

De intake bestaat uit één of meer gesprekken waarin wij met u bespreken wie u bent, welke klachten u heeft en hoe deze zijn ontstaan. Ook de dingen die goed gaan en bijdragen aan uw herstel komen aan bod. De ervaring wijst uit dat het belangrijk is dat iemand uit uw omgeving die u goed kent bij de intake aanwezig is. Dan kunnen we samen bespreken wat uw omgeving van uw klachten merkt, hoe ze u daarin kunnen ondersteunen en wat zij belangrijk vinden in de behandeling.

GGz Centraal maakt gebruik van het cliëntportaal ‘Karify’. Dat geeft de mogelijkheid om u voor te bereiden op uw intake en later thuis aan uw behandeling te werken. Op het moment dat het u uitkomt. Daarnaast kunt u via Karify eenvoudig en veilig met uw behandelaar communiceren. Dat kan door het sturen van berichten en met behulp van beeldbellen. Karify is de centrale plek waar informatie staat over uw behandeling

Na de intake bespreekt de behandelaar die met u de intake heeft gedaan dit in het behandelteam. Daarna nodigen wij u uit voor een adviesgesprek. In dit adviesgesprek bespreken wij samen met u de conclusie van de intake en de mogelijkheden voor behandeling en stellen wij samen met u een behandelplan op. Als we het met elkaar eens zijn over de conclusie en het behandelplan, brengen wij met uw toestemming de verwijzer op de hoogte.

Na de intake is er in veel gevallen een wachttijd totdat u kunt starten met de therapie. De duur van de wachttijd hangt af van welke therapie het beste bij u past. Over het algemeen is de wachttijd voor individuele therapie langer dan voor groepstherapie. Vaak is dit minimaal enkele maanden. Tijdens de behandeling bespreekt u regelmatig samen met uw behandelaar de voortgang en het effect van de behandeling. We gaan in principe uit van een behandelduur van één jaar, tenzij er meer tijd nodig is om uw behandeldoelen te bereiken. We behandelen zo kort als mogelijk en zo lang als nodig is.

Uw zorgverzekering vergoedt in principe behandeling binnen GGz Centraal. Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. Houd er wel rekening mee dat er altijd sprake is van een verplicht eigen risico dat voor alle zorg in Nederland geldt.

Mocht u nog meer vragen hebben over de financiering van de GGZ zorg? Dan vindt u meer informatie op onze website. Zie www.ggzcentraal.nl/kosten.

Voor het maken of verzetten van afspraken kunt u tussen 8.30 uur en 17.00 uur bellen naar de zorgadministratie: 033-4609583. Als u niet naar uw afspraak kunt komen, dan vinden we het fijn als u ons dat minimaal 24 uur van tevoren kunt laten weten.

Als u niet tevreden bent over de behandeling, dan is het belangrijk om dit zo snel mogelijk met uw behandelaar te bespreken. Komt u er samen niet uit? Kijk dan voor meer informatie over de mogelijkheden op onze website https://www.ggzcentraal.nl/clienten/vraag-of-klacht/.

Meer informatie?

Heeft u vragen over de behandeling? Stel ze aan uw behandelaar.

Als er sprake is van een crisis, dan werken we samen met de crisisdienst van GGz Centraal. Voor spoed buiten kantoortijden die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag is de crisisdienst bereikbaar via de dichtstbijzijnde huisartsenpost.

contactgegevens

Smallepad 30B
3811 MG Amersfoort
Telefoon 033-4609583