Op Blue Monday van dit jaar zijn beterschapskaarten voor mensen met psychische klachten gelanceerd. Cabaretière en ervaringsdeskundige Marjolijn van Kooten heeft dit gedaan tijdens haar voorstelling ‘Blue Monday’ in De Kleine Komedie in Amsterdam.
Van Kooten merkte zelf het verschil. Toen ze een longontsteking had kreeg ze veel beterschapskaarten, bloemen, zelfs een fruitmand. Ze realiseerde zich dat ze die bij haar depressie veel minder had ontvangen. ‘Mensen voelen zich daar ongemakkelijk bij, vragen zich af of iemand wel op een kaartje zit te wachten, of je het wel mag benoemen. Maar een steunend kaartje is altijd welkom.’
Eén op de twee mensen krijgt in zijn of haar leven te maken met een mentale aandoening. Tegelijk stijgt het psychisch ziekteverzuim in Nederland. Maar … we sturen weinig beterschapskaartjes als mensen een depressie, angststoornis of psychose hebben, terwijl we dat wel doen voor lichamelijke klachten. Dit terwijl een bericht van een vriend of collega juist erg steunend kunnen zijn.
Met het initiatief om een gratis of betaald kaartje te sturen naar iemand met een psychische ziekte wil De Jonge Psychiater de drempel verlagen en het stigma rondom mentale aandoeningen verminderen. Speciaal voor dat doel heeft Hanneke ten Hag kaarten ontworpen.
Psychiater en hoogleraar Christiaan Vinkers: ‘Psychische klachten kunnen iedereen overkomen, wie je ook bent. Het is essentieel dat mensen die psychisch worstelen steun ervaren van hun omgeving, en niet het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan. Ik vind dit een mooi en broodnodig initiatief. Je mag mensen met psychische klachten zeker beterschap wensen – je wenst ze toe dat het beter mag gaan, en vaak kan dat ook!’
DOEN!
Via de website mentaal.opdekaart.nl kan iedereen kaartjes versturen naar mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Je kunt zelf kiezen of je voor de kaart betaalt (als je daar budget voor hebt) of dat je ze zonder te betalen verstuurt (want ook mensen met weinig budget willen kaarten sturen). Twijfel je wat je op een kaart zet? Bedenk dat het om het gebaar gaat, niet om de tekst die je erop zet.